Kun asiakas saapuu liikkeeseen, tervehdin häntä. Pienen hetken kuluttua käyn kysymässä minkälaista kenkää hän etsii.
Yritämme välttää kyllä ja ei -vastauksia, joten emme kysy pelkästään voisinko olla avuksi.
On myös helpompaa asiakkaalle vastata, minkätyyppistä kenkää hän etsii, kun sitä varsinaisesti kysytään.
Kookengässä on todella paljon valikoimaa, joten avun tarvitseminen on yleistä. Kun olen itse asioinut siellä asiakkaana, en ole ikinä tajunnut kaupassa olevan niin paljon valikoimaa.
Mikäli asiakas tarvitsee apua, olen häntä palvelemassa loppuun saakka. Voin palvella useampaa asiakasta samaan aikaan, mutta en saa poistua tekemään mitään muuta. Asiakasta ei jätetä yksin, sillä yleensä he haluavat toisia kokoja tai muuten vain rupatella.
Pitää taktikoida ja osata tietää, minkä tyyppistä palvelua asiakas kaipaa.
Vanhemmille ihmisille teitittelen tai sitten en. Mutta olen erityisen kohtelias ja useimmat vanhemmat ihmiset haluavat kertoa vaikkapa päivän tapahtumista. Kuuntelen mielenkiinnolla ja yhdyn keskusteluun.
Toiset asiakkaat haluavat vain puhua kengistä ja olla vähäpuheisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti